Saturday, January 3, 2009

Mida teha valge inimrämpsuga?

http://www.ekspress.ee/2008/09/10/areen/4312-mida-teha-valge-inimrampsuga

Antud artikkel räägib nn. valgest rämpsust (white trash) ehk eluga pahuksisse läinud inimestest ja nende kohtlemisest heaoluühiskonnas. See teema on väga laiahaardeline, sellepärast ei oskagi seda täpselt liigitada, aga kõige rohkem sobiks see vist inimene ja ühiskond teema alla.

Arutluse aluseks on artiklis võetud erinevad filmid üle maailma, mis käsitlevad antud probleemi. Kõige suurema tõuke eestlaste jaoks on andnud vist aga värske film ''Mina olin siin''.
Wikipedia andmetel on inimrämps "halvustav väljend tähistamaks madalasse ühiskonnaklassi kuuluvat, madala haridustasemega ja kehvade tulevikuväljavaadetega valget inimest.
Majanduslikult, hariduslikult ja kultuuriliselt pankrotistunud valget inimest." Artikkel väidab, et meie, kui eluga heal järjel olevad inimesed, kohtleme endast madalamal olevaid ülekohtuselt ja ei anna neile võimalustki muutuda. Ma pean kahetsusega tunnistama, et sama palju kui ma selle artikliga nõustun, ma julgeks sellele ka vastu vaielda. Muidugi on kerge kritiseerida ja õpetada inimesi enda ümber, kuidas tuleks teatud olukordades käituda ja a-sotsiaale või kurjategijaid tegelikult kohelda, kuidas nendesse suhtuda, aga selle realiseerimine on juba palju raskem.
Enda kohta võin öelda, et ükskõik kui väga ma ka bussis enda kõrval istuvale narkojoobes noorukile kaasa ei tunne, ei saa ma ennast tagasi hoida püsti tõusmast ja teise bussi otsa istuma minemast. Artiklis on mainitud ka väljendit ''pärast mind tulgu või veeuputus''. Kuigi tegu on väga iseka ütlusega, julgen öelda, et see peab antud olukorras natukenegi paika, sest olgu mis on, me keegi ei taha ju, et meie elurajooni ehitataks võõrutuskeskus või supiköök. Inimesed lihtsalt hoolivad kahjuks või õnneks oma heaolust rohkem, kui võõraste omast.
Artiklis on kaudselt öeldud, et tegelikult eluga heal järjel olevad inimesed (rikkurid) ongi süüdi nn. valge inimrämpsu tekkimises. Samas julgen selles väites sügavalt kahelda, sest kui ma näen iga päev peale kooli Balti jaamas joodikuid ja a-sotsiaale, tekib küsimus, kas mina siis olen neile odekolonnipudeli kätte andnud? kas mina olen neid sundinud oma nina veriseks kukkuma? ja sama enesekindlalt julgen ka nendele küsimustele vastat eitavalt!
Muidugi ei saa ma rääkida kõigi maailma inimeste nimel. Tean näiteks, et USA's on väga aktuaalne olukord, kus ühel päeval su boss sind ''lambist'' vallandab ja sa jääd olude sunnil veel sellel samal päeval kodutuks ning sinust saabki seesama white trash. Kuidas siis aidata inimesi, kes on olude sunnil või tahtlikult kuritegevusliku elu osaks saanud?
Üks teooria, mida artiklis on mainitud, räägib Hitleriaegsest massihävitusest ja rassihügieenist. See aga pole mingi lahendus! Teiseks on mainitud arvamust või teooriat, et inimene ei saa midagi sinna parata, kui ta on sündinud maailma narkomuulaks või joodikuks ja me ei saa neid kuidagi aidata. Ka see teooria ei ole kuigi vettpidav.
Kahjuks ei oska ma ise lollikindlat alternatiivi või lahendust välja pakkuda, seega ütlen juba väga kulunud sõnad ''igaüks on oma saatuse sepp'' ja usun, et enne teise silmast pinnu otsimist tuleks märgata palki enda omas. Ehk valge inimrämpsu probleemi lahenduse otsimist tuleks alustada just sellest samast nn. madala haridustasemega ja kehvade tulevikuväljavaadetega valgete inimeste hulgast.




______________________________________________
Nad elavad sinu, maksumaksja kulul. Nad müüvad sulle oma keha ja narkootikume. Nad norivad öisel tänaval tüli ja kui veab, jõuad tõesti vaid verise kulmuga koju. Nad varastavad su paljaks. Nad panevad pihta su valuveljed ning löövad su Lexuse klaasid sisse. Nad müüvad sulle tagasi su profijalgratta, ja sa oled selle üle rõõmus. Nad võtavad ära su lapse lõunasöögiraha. Nad kõõluvad pargipingil, mõnitavad korralikke kodanikke, ning hirnuvad endale tilgad püksi, nähes su ehmunud pilku ja välkuvaid kandu.
Neil ei ole kröömigi austust sinu raske tööga teenitud varanduse vastu, nad ei pea millekski sinu privaatsust, neil on sügavalt poogen. Nad on võlgu. Ja võtavad võlgade katteks sms-laenu, ja siis lähevad võlgade võlgade katteks narkomuulaks. Nad vihkavad rikkaid, sest keegi peab ju nende ebaõnnes süüdi olema. Aga kuna nad rikastele tihti lõuga andma ei pääse, sest rikastel on võimalus end hästi turvata, siis nad elavad oma frustratsiooni välja sinu, tavalise pintsaklipslase peal.

No comments: